Frank,
Vele wetten en voorschriften worden aangenomen voor selectieve handhaving.
Bijvoorbeeld, vroeger, toen veel boerengemeenschappen het gevoel hadden dat een stel hippies op bedrieglijke wijze een naburig veld zouden huren om een enorm rockfestival op te zetten, waarbij beken verstopt zouden raken met ongezuiverd afvalwater, kippen zouden stoppen met leggen en koeien zouden stoppen met melk geven, zouden de regels die van toepassing zijn op het verkrijgen van een vergunning voor bijeenkomsten worden ingeroepen. Eén toilet voor elke tien mensen, brandweerlieden, verharde wegen, enzovoort. Als er een kerkelijke herleving of een scoutingbijeenkomst zou worden gehouden, geen groot probleem.
De regelgeving was er om een confrontatie te voorkomen, of om een overlast te verwijderen waarvoor geen andere wettelijke gronden of middelen waren.
Toen ik enkele jaren geleden de DEFRA-voorschriften van het
VK onderzocht, leek het erop dat ze duiven niet de bescherming wilden geven die
wilde dieren wordt toegekend, dus classificeerden ze ze als
pluimvee. (Ik deed dit onderzoek om te zien of een Brits bedrijf dat een Amerikaans bedrijf bezat dat duiven misbruikte, onder druk kon worden gezet om druk uit te oefenen op het Amerikaanse benzinestation. Ik wilde zien wat de
officiële Britse lijn over duiven was).
Je kunt dingen doen met "pluimvee" die je niet kunt doen met "wilde dieren". Je kunt er meer van vervoeren in kleinere kooien, ze eten enzovoort. Je kunt een kip dragen zonder een speciale eigenaarsvergunning voor een kip te hebben, aangezien je van plan bent hem op te eten.
De regels voldoen niet noodzakelijkerwijs aan een wetenschappelijke of ethische logica. Ze zijn gemaakt om sommige mensen tegemoet te komen die dingen met de vogels willen doen, en om deze mensen te beschermen tegen andere mensen die andere dingen met de vogels willen doen.
De gezondheidsautoriteiten willen over het algemeen niet dat een groot aantal dieren dicht bij een woning of dicht bij naburige woningen wordt gehouden. Makkelijker gezegd, houd de dieren een beetje weg van het huis.
Ik herinner me dat ik geïrriteerd was door twee naburige hanen die periodiek de hele nacht kraaiden om de andere haan te laten weten ofwel "blijf van mijn territorium af, ik ben er nog" of "het is twee uur en alles is in orde". Door het warme zomerweer moest ik de ramen openhouden (in de buurt van Antwerpen, België).
Het zou moeilijk zijn om een zaak te maken van het hebben van vijftig
huisduiven. Je zou al hun namen moeten onthouden, individuele medische en immunisatiegegevens moeten hebben om te laten zien dat je er echt om gaf, waarschijnlijk kleurgecoördineerde kragen of haarlinten of verenlinten of iets dergelijks om te laten zien dat je elk "huisdier" beschouwde als een individu met wie je elke dag communiceerde en quality time doorbracht. En je zou hun verjaardagen of uitkomstdata moeten onthouden. En bla-bla-bla. (Dit wordt als oké en normaal en verplicht beschouwd bij een hond of kat).
Huidige status van duiven in
VK, volgens
DEFRA:
http://www.defra.gov.uk/animalh/diseases/vetsurveillance/poultry/index.htm#poultry
DEFRA
Wat verstaan we onder “pluimvee”?
Voor de toepassing van het Great Britain Poultry Register omvatten de soorten pluimvee die moeten worden geregistreerd:
kippen (inclusief krielkippen)
kalkoenen
eenden
ganzen
patrijzen
kwarrels
fazanen
duiven (gefokt voor vlees)
parels
struisvogels
emoes
rhea's
Je kunt dus een taart op vele manieren snijden en serveren: horizontaal, verticaal, een torus met een stuk uit het midden, verkruimeld in een hoop en afgewogen in kleine stapels: het is nog steeds taart. Regels en verordeningen zijn nog steeds juridische instrumenten om te bewerkstelligen wat de persoon (personen) die ze bedenken, willen. Je moet de
bedoeling van de regel raden of jezelf ervan op de hoogte stellen, meer dan van de precieze nomenclatuur en formulering en obscure semantiek.
Ook komen onze PT-leden uit verschillende landen met verschillende terminologieën, wetten en benaderingen van duiven en dieren.
Larry